Charakteristika, umístění, vybavení MŠ

Mateřská škola je součástí základní školy a sídlí v patrové budově naproti ZŠ. Děti jsou rozděleny do čtyř tříd v barvách duhy. Třída Zelená a třída Oranžová je zaměřena na klasický pedagogický přístup, třída Žlutá a Modrá je s prvky Montessori pedagogiky. Máme k dispozici třídy, herny, kabinety s pomůckami, sklady lůžkovin a přípravny jídla. K pohybovým aktivitám využíváme zahradu MŠ s pískovišti, herními a přírodními prvky.

K projektům zaměřeným na ekologickou výchovu využíváme nedalekou CHKO Litovelské Pomoraví. Stravu pro děti zajišťuje školní jídelna. Materiální podmínky jsou dobré, děti mají dostatek hraček a pomůcek. Klademe důraz na to, aby se děti cítily ve třídách příjemně a bezpečně. Součástí celoročního projektu jsou návštěvy divadel a Sluňákova.

Třídy s prvky Montessori jsou vybaveny speciálním nábytkem, didaktickými pomůckami, určené pro danou věkovou kategorii (cvičení praktického života, smyslový materiál, jazyková výchova, matematika a kosmická výchova).

Oba vzdělávací směry jsou v pojetí mateřské školy rovnocenné a poskytují dětem kvalitní a plnohodnotné předškolní vzdělávání. Rodiče mají možnost v rámci mateřské školy zvolit pro své dítě takový vzdělávací způsob, který odpovídá jejich představám a výchovnému stylu v rodině.

KLASICKÝ VZDĚLÁVACÍ SMĚR vychází z tradičního modelu předškolního vzdělávání.

Cílem pedagogických činností je získávání základů klíčových kompetencí, důležitých pro budoucí život dětí. Učitelka umožňuje dětem v řízených i spontánních aktivitách získávat žádoucí znalosti, dovednosti a zkušenosti přirozeným způsobem a samostatně podporuje jejich zvídavost, individualitu a socializaci.

MONTESSORI PEDAGOGIKA vychází z filozofie a myšlenek Marie Montessori. Třída je uspořádána v souladu se zásadami a principy Montessori pedagogiky, při práci s dětmi jsou využívány skupinové i individuální činnosti.

Montessori principy v MŠ:

  • Připravené prostředí - třída je uspořádána tak, aby děti měly k dispozici připravené pomůcky k samostatnému osvojování poznatků a mohly volit práci dle individuálních potřeb.
  • Podpora samostatnosti - děti mají možnost vykonávat činnosti samostatně, podle svých schopností a zájmu. Učí se připravovat a mazat svačinky, nalévat pití, prostírat stůl, uklízet po sobě a udržovat pořádek ve třídě, pečovat o své věci a prostředí, starat se o knihovničku a pomůcky a postupně si organizovat vlastní práci i nést za ni zodpovědnost.
  • Prakatický život - každodenní činnosti jako úklid, přelévání, přesypávání, práce v kuchyňce, péče o rostliny. Děti získávají dovednosti využitelné v běžném životě.
  • Pomůcky Montessori - speciální Montessori materiály rozvíjejí smyslové vnímání, podporují poznávání barev, tvarů, velikostí, zvuků a detailů. Slouží jako příprava pro čtení, psaní i matematiku.
  • Elipsa - společné denní setkávání na elipse učí děti soustředit se, naslouchat, komunikovat, sdílet a respektovat druhé. Je to základ společné komunity.
  • Práce s chybou - chyba je přirozenou součástí učení. Montessori pomůcky umožňují dítěti kontrolu chyby bez zásahu učitele. Dítě hledá vlastní řešení.
  • Respekt k dítěti - respektujeme jedinečnost každého dítěte, jeho tempo a zájmy.
  • Učení od konkrétního k abstraktnímu - děti začínají s konkrétními pomůckami a činnostmi a postupně přecházejí k abstraktním pojmům (čísla, písmena, symboly, zlomky).
  • Učitel jako průvodce - učitel neříká dítěti, co má dělat, ale nabízí možnosti, pomáhá, pozoruje a zasahuje jen tehdy, když je to potřeba.
  • Svůj prostor - každé dítě má možnost pracovat na svém vymezeném místě, nejčastěji na koberečku. Kobereček vymezuje jeho prostor pro práci, kam ostatní vstupují pouze s dovolením. Učí děti respektovat hranice druhých, chránit vlastní práci a vytvářet si prostředí, ve kterém se mohou soustředit.

Společné zásady všech tříd

Největší prioritou pro naši mateřskou školu je „kolektivní duch“. Bez ohledu na výchovný a vzdělávací směr, kterým se každá třída ubírá, mají všichni zaměstnanci stejnou vizi a jednotný postoj k zajištění chodu mateřské školy.

Našim společným cílem jsou šťastné děti a spokojené rodiče. Všechny třídy se řídí školním vzdělávacím programem, který zpracovávají ve svých třídních vzdělávacích programech do podoby odpovídající konkrétním potřebám a možnostem dětí.

Režim dne v mateřské škole

6.15 – 8.30 hod.
Scházení dětí, samostatné nebo společné aktivity a hry, pohybové činnosti, pohybové hry, zdravotní cvičení, cvičení s náčiním, na nářadí, relaxační činnosti, hygiena, svačina.

9.00 – 9.45 hod.
Společné činnosti dle tematického plánu.

9.45 – 11.30 hod.
Příprava na pobyt venku, pobyt venku.

11.30 – 12.00 hod.
Oběd a sebeobslužné činnosti

12.00 – 14.00 hod.
Relaxační chvilka s hudbou nebo pohádkou, odpočinek dle potřeby dítěte, klidové činnosti.

14.00 – 16.15 hod.
Svačina, samostatné nebo společné aktivity a hry, pobyt na zahradě, rozcházejí dětí.

 

Nahrávání...