Pravidla hodnocení žáků
Závěrečné hodnocení na vysvědčení provádíme klasifikací ve všech ročnících, kde se vyučuje podle programu Základní škola 16847/96-2
Zásady hodnocení prospěchu žáka
- uplatňování přiměřené náročnosti
- uplatňování pedagogického taktu vůči žákům
- potřeba přihlížet k věkovým zvláštnostem
- připustit určitou indispozici
- nutnost opírat se o dominantní kladné vlastnosti
- ocenění a pozitivní hodnocení je nejen odměnou, ale i stimulem k většímu úsilí
- hodnotí se celkové výkony s ohledem požadavků osnov
Zásady sebehodnocení prospěchu žáka
- vhodná náročnost
- schopnost posoudit se objektivně
- ohledy vůči věku
- možnost indispozice
- uplatňování sebekritiky
- pozitivní sebekritika
- ocenění sama sebe
- schopnost přiznat si chybu
Získávání podkladů pro hodnocení prospěchu žáka
- diagnostické pozorování
- sledování výkonů
- sledování připravenosti na výuku
- různé druhy zkoušek (písemné, grafické, ústní)
- kontrolní písemné práce
- analýza různých činností
- konzultace s vyučujícími, tř, učiteli, školní psycholožkou, PP poradnou
- rozhovor se samotným žákem
- rozhovor se zákonným zástupcem žáka
Získávání podkladů pro sebehodnocení prospěchu žáka
- individuální nezávazný rozhovor s žákem
- nezávazný rozhovor v menším kolektivu ( skupině )
- neformální rozhovor v kolektivu třídy
- individuální rozbor úspěchů žáka
- individuální rozbor příčiny neúspěchu žáka
- rozbor úspěchů celé skupiny
- analýza činností, které vedou k úspěchu žáka
- analýza situací a činností, které vedou k neúspěchu žáka
- konkrétní příčiny neúspěchu žáka
- analýza domácí přípravy žáka
- rozbor momentů selhávání i v případě pečlivé přípravy žáka
Informace o prospěchu žáka
zákonného zástupce dle potřeby a přání je nutno informovat, provádí:
- třídní učitel
- vyučující daného předmětu
- výchovný poradce
- ředitel školy
- na třídních schůzkách
- konzultačních hodinách
- prostřednictvím třídních důvěrníků
- v akutním případě kontaktují okamžitě osobně nebo telefonicky
Třídní učitel informuje prokazatelně – do ŽK, může použít v případě vážného prohřešku i jinou formu, doporučený dopis.
Hodnocení chování žáka
Klasifikaci chování žáků navrhuje třídní učitel po projednání s učiteli, kteří ve třídě vyučují, a s ostatními učiteli a rozhoduje o ní ředitel po projednání v pedagogické radě. Pokud třídní učitel tento postup nedodrží, mají možnost podat návrh na pedagogické radě i další vyučující. Kritériem pro klasifikaci chování je dodržování pravidel chování včetně dodržování školního řádu.
Při klasifikaci chování se přihlíží k věku, morální a rozumové vyspělosti žáka. Kritéria pro jednotlivé stupně klasifikace chování jsou následující:
Stupeň 1 (velmi dobré):
Žák uvědoměle dodržuje pravidla chování a ustanovení školního řádu. Méně závažných přestupků se dopouští ojediněle. Žák je však přístupný výchovnému působení a snaží se své chyby napravit.
Stupeň 2 (uspokojivé):
Chování žáka je v rozporu s pravidly chování a s ustanoveními školního řádu. Žák se dopustí závažného přestupku proti pravidlům slušného chování nebo školního řádu; nebo se opakovaně dopustí méně závažných přestupků. Zpravidla se přes důtku třídního učitele školy dopouští dalších přestupků, narušuje výchovně vzdělávací činnost školy. Ohrožuje bezpečnost a zdraví svoje nebo jiných osob.
Stupeň 3 (neuspokojivé):
Chování žáka ve škole je v příkrém rozporu s pravidly slušného chování. Dopustí se takových závažných přestupků proti školnímu řádu nebo provinění, že je jimi vážně ohrožena výchova nebo bezpečnost a zdraví jiných osob. Záměrně narušuje hrubým způsobem výchovně vzdělávací činnost školy. Zpravidla se přes důtku ředitele školy dopouští dalších přestupků.
Postup při porušení Školního řádu
- ústní domluva učitel – žák
- písemný záznam o pohovoru
- telefonická informace žáka rodičům
- pohovor rodičů a žáka ve škole
Řešení záleží na závažnosti přestupku.
Písemná výchovná opatření
- napomenutí třídního učitele
- důtka třídního učitele
- důtka ředitele školy
- snížená známka z chování
9. října 2008
Mgr. Kateřina Glosová
ředitelka školy
Školní vzdělávací program Naživo, 1.9. 2007
Základní východiska pro hodnocení a klasifikaci žáků
Na naší škole učitel hodnotí osobní pokrok žáka, porovnává jeho aktuální výkon s předchozími výsledky práce. Vedeme žáky k sebehodnocení, které je předpokladem k dalšímu celoživotnímu učení a vzdělávání. Dokumentování žákova pokroku přispívá k udržení vnitřní motivace k učení. Známka z vyučovacího předmětu nezahrnuje hodnocení žákova chování. Hodnocení probíhá v bezpečném prostředí, tak se buduje důvěra mezi učitelem a žákem. Učitel hodnotí žákovu práci vzhledem k jeho vrozeným schopnostem. K hodnocení žáků využíváme od 1. třídy žák. portfolio, protože dokumentování pokroku přispívá k udržení vnitřní motivace k učení. Hodnocení probíhá dvěma způsoby: výchovy a volitelné předměty hodnotíme slovně, ostatní předměty klasifikujeme. Známky doplňujeme hodnotícím komentářem.
Základní pravidla pro použití klasifikace:
- Používáme 5 stupňů klasifikace.
- Děti znají předem kritéria a termín zkoušky.
- Hodnocení, sebehodnocení i klasifikace probíhá během celého pololetí rovnoměrně.
- Neklasifikujeme domácí úkoly.
- Ústní zkoušení u tabule nahrazujeme jinými efektivnějšími formami.
- Děti jsou seznamovány s výsledky prací v co nejkratším možném termínu.
- Známka z vyučovacího předmětu nezahrnuje hodnocení žákova chování.
- Klasifikujeme pouze probrané a procvičené učivo
- Žáci mají možnost opravy své práce.
Základní pravidla pro použití slovního hodnocení:
- Slovně jsou hodnoceny výchovy a volitelné předměty.
- Hodnotíme více kompetencí naráz.
- Hodnocení je pozitivní, založeno na tom, v čem je dítě úspěšné, ukazuje mu cestu, jak dál,
- motivuje ho.
- Děti vedeme k sebehodnocení, sebehodnocení se stává součástí hodnocení žáka.
- Hodnocení probíhá průběžně.
- Žáci znají předem kritéria hodnocení.
- Písemné hodnocení žáka probíhá alespoň 2x za rok.
(15.2. 2007 byla seznámena s východisky, na kterých se shodli učitelé při tvorbě ŠVP, Školská rada.)
9. října 2008
Mgr. Kateřina Glosová
ředitelka školy